----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WELKOM  AAN BOORD VAN DE CHATEAUROUX

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Welkom op de zeilende tweemastklipperaak, een platbodem die in 1908 gebouwd werd. Het schip deed 80 jaar dienst als vrachtvaarder op de Nederlandse, Belgische en Franse binnenwateren. Aardappelen, maïs, bomen  of veevoer werden naar hun bestemming gebracht.
In 1986 werd, de inmiddels gemotoriseerde Chateauroux, opnieuw onder zeil gebracht. Herboren biedt het vrachtruim nu een comfortabele passagiersaccommodatie. Er worden zeiltochten gemaakt over het IJsselmeer en de Waddenzee.
De ‘Chateauroux’ biedt ruimte aan 35 personen voor een dagtocht, voor meerdaagse zeilreizen zijn er 26 kooien. De thuishaven is Monnickendam, een oer oudhollands stadje aan de zuidkant van de Gouwzee en op steenworpafstand van Amsterdam.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• ACTIEF ZEILEN
De schipper en maat nodigen u uit om mee te helpen het schip te varen. De zeilen te hijsen, aan het roer te staan, te navigeren, en te helpen bij een gijp.
Tijdens een overstag gaat het roer dwars, het bakboord zijzwaard uit het water en het stuurboords er weer in, de schoten worden aangehaald en gevierd, bakstagen worden vast gezet en dan weer proberen het schip zo hoog mogelijk aan de wind zien te krijgen.
Alleen is zo’n manoeuvre niet mogelijk, er zijn vele handen nodig om het werk te klaren. Het is teamwork. Tijdens het samenwerken op een zeilschip leer je elkaar op een andere manier kennen. De overschakeling van het landleven naar een tijdelijk varendbestaan maakt dikwijls veel los. De wind zorgt er voor dat de dagelijkse beslommeringen snel in het kielzog zijn verdwenen.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
• INDELING

De ‘Chateauroux’ heeft met zijn dekkleden over de luiken, de bruine zeilen en het originele schippersroefje haar authentieke karakter behouden.
De ruime zitkuip net voor de roef geeft bij harde wind een aangename beschutting en is tevens een prima plek voor een borrel of een barbecue op een zomerse avond.

Het dagverblijf, met veel gelakt hout, is scheeps ingericht. Aan de drie grote houten tafels en de bar kan de scheepskost worden genuttigd of de sterke zeemansverhalen worden verteld. Tijdens het zeilen is het er ook aangenaam toeven.
In de open keuken met professioneel fornuis, oven, spoelbakken, ruime koelkast en voorzien van al het kookgerei kunnen de lekkerste maaltijden worden bereid.
Tijdens zeiltochten in het voor of najaar brandt de  verwarming; zelfs winterreizen zijn mogelijk.

De hutten bevinden zich voor en achter het dagverblijf. Er zijn zeven tweepersoons hutten en drie ruime vierpersoons hutten, elk met stromend water en kastruimte. De bedden zijn voorzien van lakens en een kussensloop, een eigen slaapzak of dekbed moet men zelf mee nemen. Dekbedden en handdoeken kunnen vooraf besteld worden.
Onderdeks bevinden zich ook twee douches met wc en een aparte  derde wc.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
• VAARGEBIED

De thuishaven is Monnickendam.

Tijdens een dagtocht kan een zeiltocht worden gemaakt over de Gouwzee naar Hoorn of naar de vissersplaatsjes Edam, Volendam of Marken. Een bezoek aan Pampus, waarbij de karakteristieke vuurtoren het ‘Paard van Marken’ wordt gepasseerd, behoort ook tot de mogelijkheden. Een rondleiding op het eiland dient van te voren worden aangevraagd.

Tijdens een weekendtocht zijn Hoorn, Enkhuizen, Edam, soms  ook het Bloq van Kuffeler aan de dijk of Urk te bereiken om de zeebenen te strekken, een afzakkertje te halen in de plaatselijke kroeg en om de nacht rustig door te brengen.



Tijdens een vijfdaagse tocht kan koers gezet worden naar het noordelijk IJsselmeer, naar Stavoren, Medemblik, Makkum, Workum, Lemmer, of Den Oever kunnen worden aangelopen. Bij zeer gunstige wind  verwachtingen kan een van de westelijke waddeneilanden worden bereikt. (Texel, Vlieland of Terschelling)
Dan is er uiteraard ook de mogelijkheid om het schip voor een week of langer te huren en er een nog langere zwerftocht uitgezet kan worden..

Buiten het zeilen zijn er diverse andere mogelijkheden tijdens een tocht; Voor anker gaan, barbequen, droogvallen, knopen leren, sturen, kompas en kaart lezen, zwemmen, giekspringen, etc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• DE BEMANNING: SCHIPPER ARSE STAAL




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CATERING
Het kombuis staat tot de beschikking van de groep, echter als u zich nergens om wil bekommeren kunnen wij ook de catering verzorgen, van sportieve lunches tot uitgebreide buffetten.
Gelieve hiervoor contact op te nemen met ons. 
Zie ook bij catering

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gegevens

- 3 vierpersoonshutten
- 7 tweepersoonshutten
- Zeiloppervlak 300 m2
- Lengte van het schip 30,00 m
- Breedte 4,85 m
- Motor 150 pk
- Hoogte hoofdmast 23 m
- Bezaanmast 18 m

- Watertanks 3000 liter



     

Het schip is voorzien van alle veiligheidscertificaten die door de Nederlandse overheid verplicht zijn gesteld.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In voor en naseizoen zijn kortingen mogelijk. (voor 1 april en na 1 oktober)

Boekingen via Petra Munneke chateauroux@hetnet.nl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot ziens aan boord!!